Elsker bakker!

Kronisk håpløs!
29. september 2009

Elsker bakker!

Det var godt med en hviledag i Braunschweig etter 77 mil på 7 dager. Men hva gjør man så på en hviledag? Det er ikke alltid man har krefter eller lyst til å rase rundt som turist, især når det ikke er så mye å se på! Det kan være deilig å bli værende i senga og oppdatere bloggen, lese og skrive e-post, surfe på Facebook og lese nyheter fra Norge. Jeg har også begynt å forstå at jeg må bestille plass på vandrehjem, da de kan være fulle, spesielt i de store byene. Derfor har jeg nå fått lagd en helt detaljert plan for hvor ferden skal gå de neste 2 ukene. Jeg skal nå Middelhavet i Rijeka lørdag 10. oktober!

Tester den første pølsa i Tyskland!

På søndag var det valgdag i Tyskland i et meget fint og varmt vær. Har ikke hatt bedre vær siden Levanger! Det var også en stor søndagsutflukt i en nasjonalpark jeg syklet igjennom. Det virker som om mange tyskere liker å trekke til skogs, og Tyskland er vel et bedre land enn Norge når det gjelder flere forhold ved miljøutfordringene.

Ville ikke bytte med min sykkel!

Ved en lunsjstopp i byen Bad Harzburg var det svært mye folk, musikk i gatene og trivelig. Noen motorsyklister hadde stilt opp med sine sykler, så jeg måtte spørre en om han ville bytte med min! Det ville han ikke, men jeg fikk da lov til å sitte på den!

Ikke slått rekorden på 1029 m.o.h. fra  Dovre enda!

Ikke slått rekorden på 1029 m.o.h. fra Dovre enda!

Jeg var klar over at jeg ville møte en liten kneik, da det var vanskelig å unngå et større høydedrag, som utgjør nasjonalparken Harz. Etter 770 flate km. fra Hirtshals til Braunschweig var det fint å få opp pulsen igjen, da den ikke har vært over 150 etter Norge! Braunschweig ligger vel knapt 100 m.o.h., men i byen Bad Harzburg hadde jeg kommet 300 m.o.h.  Men her begynte moroa! På 10 km. var det 500 høydemeter å bestige, og det på en 4-felts motorvei klass B uten skulder! Det var faktisk lov å sykle der, men egnet seg svært dårlig for sykkeltur med barn! Turen til topps tok en drøy time og pulsen kom opp i 169!

Men det fine med motbakker er at det kommer bakker nedover etterpå! Fikk fart på sykkelen, og rulla nedover i 57 km/t uten å tråkke! Jeg går ikke inn for å slå min pers på 85 km/t på denne turen!

Kom til et lite tettsted med navnet Bad Sachsa etter 106 km. Hørte på tysk radio, og det virket som om CDU med Angela Merkel får fortsette å styre Tyskland.

Tidlig morgen på den tyske landsbygda!

Mandag var det opp i otta og jeg kom i gang med dagens økt kl. 09! Ny rekord! Men det er ikke noe stort poeng å komme i gang noe tidligere, da sola knapt har stått opp og det er noe kjørlig på morrakvisten.  Ferden gikk i landlige omgivelser på den tyske landsbygda, og jeg holdt en brukbar fart. Det hadde vært et væromslag og sola var skjeden fremme.

Eple- og pæretrær langs veien!

Langs veien var det eple- og pæretrær, så det var bare å forsyne seg! Jeg ankom Erfurt kl. 16, og brukte en halv time med å finne vandrehjemmet.  Litt trasig å ikke ha et bykart, men det er jo håpløst å måtte kjøpe et nytt kart for hver by man kommer til! Da er det bedre å trå til med skoletysken min fra de harde -70-åra, og da er det bare å glemme an, auf, hinter, über eller hva det var!

Ettersom jeg var så tidlig fremme, fikk jeg et bykart på vandrehjemmet og hoppet på trikken inn til sentrum av Erfurt. Det var godt å få gått litt og brukt beina på en annen måte!

Ahh, en øl og en Jeger forlenger livet!

Men det beste var å finne en kneipe og ta seg en øl og en Jeger! Spritinntaket har det vært dårlig med på denne turen, men jeg husker jeg fikk en god wiskey av Trygve i Levanger!

Tirsdag går turen videre til byen Coburg.