Farer i Afrika?

Nordkapp – Cape Town = 18 080 km.!
17. mai 2010
Hurra! 1 dag til VM starter!
10. juni 2010

Farer i Afrika?

Nesten framme i Cape Town, med Table Mountain i bakgrunnen!

Før jeg startet på min sykkeltur fra Nordkapp lurte mange på om det var trygt å reise gjennom Afrika på sykkel. Nå har jeg tråkket 11 380 km. gjennom 10 land i Afrika, og vil si at det er trygt! Mange steder i Afrika er det få biler og svært lite trafikk, men enkelte steder måtte man være påpasselig med lastebiler og busser som kom bakfra, og som ikke hadde intensjon om å stoppe for å passere meg! Da gjaldt det å komme seg fort ut av veibanen! Mentaliteten i trafikken har variert fra land til land, fra svært fornuftig og hensynsfulle sjåfører i Zambia og Botswana, til hjernedøde sjåfører i Kenya!

Når det gjelder sykdommer, kan man i dag ta vaksinasjon mot det aller meste! Så vidt jeg vet har jeg ikke pådratt meg noen av disse sykdommene, men vært noe plaget av den aller siste på lista! Ebola, kolera, difteri, dengue feber, filariasis, trypanosomiasis, Rift Valley feber, hepatitt A og B, gul feber, malaria, leishmaniasis, HIV/AIDS, Vest-Nilen feber, leptospirosis, meningokokk, onchoceriasis, tyfoid, polio, rabies, tuberkulose og diaré!

Vi er alle 30 km. fra Cape Town!

Noe statistikk (for spesielt interesserte)!

Jeg har syklet totalt fra Nordkapp 18 080 km. på 154 dager, som gir en gjennomsnittlig lengde pr. dag på 117,4 km., men gjennom Afrika var gjennomsnittlig dagsetappe på 124,7 km. Jeg har daglig sittet på et sykkelsete i 5 timer og 50 minutter. Den lengste dagen var dag 2 på 170, hvorav 100 km. i sterk motvind, og jeg tilbrakte 9 timer og 26 minutter på sykkelen før jeg kom frem!

Hastigheten på sykkelen langs veiene har variert noe, ettersom jeg hadde bagasje på sykkelen fra Nordkapp til Kairo, og man må heller ikke glemme de svært varierende veiforholdene, især i Afrika! I Europa lå hastigheten på rundt 18 km/t, da det ikke gikk så fort med bagasje på sykkelen fram til Kairo. Gjennom Afrika har jeg holdt en hastighet på 21,3 km/t. Min gjennomsnittelige hastighet fra Nordkapp til Cape Town har vært rundt 20 km/t, som har ført til at jeg har sittet på sykkelsetet rundt 900 timer siden august 2009. Tar jeg ikke mye feil er vel det ca. et halvt årsverk!

Her er alle som syklet Every Fucking Inch (EFI) gjennom Afrika!

Velger man å sykle fra Nordkapp til Cape Town vil man forbrenne noen kalorier, og i beste fall gå ned noen kilo! I følge min computer har jeg forbrent 318500 kalorier fra Kairo, som gir et gjennomsnitt på 3500 kalorier pr. dag. Tar vi med ferden fra Nordkapp til Kairo har jeg forbrent over 500 000 kalorier! Og denne forbrenningen foregår når jeg sitter på sykkelsetet, så de 18 andre timene i døgnet er ikke tatt med! Om jeg har gått ned i vekt? Tror det, men jeg har ikke fått veid meg enda!

Gjennom Afrika har jeg klatret opp ca. 60 000 høydemeter, og heldigvis kjørt dem ned igjen! I bratte bakker kunne det hende at jeg passerte 160 i puls, men den gjennomsnittlige pulsen gjennom Afrika har ligget på 120 slag i minuttet! Høyeste hastighet jeg har målt er på 74,8 km/t, og det tror jeg var i Slovenia, med bagasje på sykkelen!

Høyeste temperatur jeg har målt i Afrika, vel og merke i sola, var på 58 C° i Sudan. Stort sett har det vært godt og varmt gjennom Afrika, som forventet. Det var kun den første og den siste uka som var kald, da temperaturen var rundt 5 C° om morran! På ferden gjennom Afrika har jeg bodd 70 netter i telt og 50 netter er tilbrakt under tak. Det var faktisk noen deltakere, som bodde samtlige netter i telt, som jeg synes er en stor prestasjon!

Den nye fotballstadion i Cape Town ruver i byen!

En del folk har tatt kontakt med meg på e-post og spurt om sykkelen, utstyr, bagasje, veiene, sykkelruter og mye mer. Jeg lover å komme tilbake med en oppdatering på disse spørsmål.

Nå har jeg tenkt meg en tur hjem til Norge for å hvile ut litt, men jeg er faktisk ikke lei sykling, så formen skal vedlikeholdes!  Om 3 uker returnerer jeg til Sør-Afrika, men ikke for å sykle! Da vil jeg være her i 5 uker og følge VM i fotball! HURRA!