Luxor til Dongola, 665 km.

Første hviledag i Luxor!
22. januar 2010
Kairo–Khartoum, 1985 km.
4. februar 2010

Luxor til Dongola, 665 km.

Det blir mange overnattinger i bushen!

Etter 2 uker på sykkeltur i Afrika begynner man å venne seg til de daglige rutinene, og jeg merker at kroppen blir i bedre og bedre form. Det er kanskje ikke så rart da jeg sitter og tråkker på en sykkel i mer enn 6 timer pr. dag, og har brent av nærmere 50000 kalorier på sykkelsetet siden starten!

Kroppen hadde også noen startproblemer, etter en 2 mnd. pause fra sykkelsetet i jula. Litt smårusk i knær, noe vondt i baken og noe stiv nakke hadde jeg den første uka, men nå går alt meget bedre. Ikke lenger vondt å sitte på setet og knær og nakke er ok. Men jeg husker godt hva en dansk (!) turleder under vandring i Jotunheimen sa til oss da enkelte klagde: ”Har du ikke vondt noe sted, er du død!”

Mange er interesserte naar vaare lastebiler passerer!

De to dagene fra Luxor til Answan på 117 og 113 km. gikk greit. Veien fulgte Nilen og det var svært flatt terreng. Vel framme i Aswan slo vi opp våre telt på en fotballbane, før vi gikk inn til sentrum og tittet på folkelivet.

Utrolig, her solgte de ikke beer!

Å oppdrive en øl i Aswan var ikke lett, da det visst var forbudt å selge øl i byen! Men da vi så dette skiltet var vi sikre på å få en kald øl etter dagens sykkeløkt. Men den gang ei! Da vi kom nærmere restauranten dukket det opp en A bak stolpen, så serveringsstedet het Abeer restaurant, og hadde dessverre ikke noen øl å servere! Men etter en stund forsto vi at kiosker hadde øl på bakrommet, godt skult for myndighetene, så vi fikk da tak i noen øl etter en stund!

Mye krydder paa salg i Egypt!

Dagen etter pakket vi våre telt og syklet 17 km. i samlet tropp over demningen av Nilen til havna ved Lake Nasser eller Aswandammen, som noen kaller den.

Krysser demningen over Nilen!

Det var den egyptiske presidenten Nasser som besluttet å demme opp Nilen, slik at Nilen ikke lenger kunne gå over sine bredder og skape problemer langs elva. Resultatet ble en meget stor sjø, som det tok 18 timer å krysse med båt.

Stilig herre i Aswan!

Ferdig med Egypt! Her ved havna ved Lake Nasser!

Med 2 lastebiler, 70 personer og 70 sykler tar enhver grensepassering og organisering av en båttur noe tid. Vi ankom havna kl. 11.00, og måtte først passere gjennom tollen og så få om bord våre bager og sykler, som tok et par timer. Etterpå var det bare å vente til at alle de andre reisende hadde fått med sin bagasje! Båten var klar til avgang kl. 18.30! Jeg har lært på tidligere turer at det er smart å ha med seg iPod og en god bok, da ting tar tid, og man bør bare slå seg til ro og avvente hva som vil skje.

Hilde og jeg om bord paa baaten som gaar til Sudan!

Alle sykler plassert trygt paa dekk!

Under overfarten kunne man velge om man ville ligge på dekket eller i en lugar! Vi gamlinger over 40 valgte lugar og ungdommen ville sove på dekk! Jeg hørte dagen etter at det hadde vært så trangt på dekket mellom syklene og all bagasjen som var stablet der, at det var vanskelig å snu seg rundt i soveposen!

Vaare foerste traakk i Sudan!

Vel framme i Sudan, Afrikas største land på rundt 2,5 millioner km², måtte vi igjen gjennom toll- og passkontroll, før vi kunne rulle 8 km. til vår campingplass utenfor byen Wadi Halfa. På kvelden dro vi inn til byen og spiste middag. Nå begynner stedene vi ankommer å bli mer eksotiske og fremmede, så jeg synes det bli mer og mer spennende.

Slik er det i Sudan!

Det ble en frisk start i Sudan med to dagsetapper på 150 km., før vi ankom byen Dongola etter nok en økt på 112 km. Vi har fulgt Nilen hele veien og campet de første nettene ved Nilens bredder. Derfor fikk vi muligheten til å ta en dukkert i Nilen og fikk vasket oss! Det er himmelsk etter 6 timer på sykkelsetet, da temperaturen de siste dagene har passert 43 C°, vel og merke i sola, og varmere vil det bli! Noen snakket om fare for krokodiller i Nilen, men jeg så ingen og hoppet uti!

Lunsjstopp i bushen!

I dag, lørdag, har vi hatt en hviledag i byen Dongola i Sudan. Hviledager kan være hektiske de! Først en grundig vask av sykkel, før man må smøre kjede og mekaniske deler. Så må man vaske og få tørket sine klær, og få handlet inn det man måtte trenge av småting. Så må man få ladet opp PC, mobil og kameraer, da det er dårlig med strøm i bushcampen i ørkenen! I morra går ferden videre mot hovedstaden Khartoum 540 km. lengre syd. I Sudan er alkohol forbudt, og her har de neppe noe øl på bakrommet! Så uten øl og snus vil jeg anta at toppformen nås innen klatringa starter i Etiopia om to uker!

Partytime i Sudan! Alkohol er forbudt!

Neste oppdatering kommer neppe før Khartoum om 5-6 dager, da det er dårlig med tilgang på internett i ørkenen! Der har jeg også en plan om å besøke den norske ambassaden, for å registrere meg!  De blir sikkert glade for å se noen norske turister!