Første hviledag i Luxor!

Og der gikk starten i Kairo!
19. januar 2010
Luxor til Dongola, 665 km.
30. januar 2010

Første hviledag i Luxor!

Frokost utendørs i Safaga kl. 06.30!

Frokost utendørs i Safaga kl. 06.30!

Ser man litt nærmere på sykkeldistansene, hvordan vi bor, hverdagslivet i leieren og hvordan ting blir organisert, ser man fort at vi ikke lever noe slaraffenliv eller er på en ordinær ferietur! Til nå har vi stått opp kl. 05.45 for å hoppe i klærne og pakke ned teltene våre. Lastebilene åpnes kl. 06, hvor vi kan stue inn våre bager i den boksen man er blitt tildelt. Frokosten starter kl. 06.15, og startskuddet for de som sykler på tid går kl. 07.00. Jeg er skjeleglad for ikke å sykle på tid gjennom Afrika, da jeg har meldt meg på sykkelekspedisjonen gjennom Afrika.      

Derfor slipper jeg å stresse om morran og legger i vei på dagens etappe rundt kl. 07.15 hver dag.

Lunsjstopp i veikanten! Peanøttsmør og syltetøy er nam-nam!

Lunsjstopp i veikanten! Peanøttsmør og syltetøy er nam-nam!

Mange barn møter opp til vår lunsj og sier Hallo!

Mange barn møter opp til vår lunsj og sier Hallo!

Litt statistikk

Til nå har vi syklet i 6 dager i Egypt og har kommet til Luxor og har tilbakelagt 773 km. Jeg har sittet på sykkelen i 38 timer og 54 minutter, som gir en gjennomsnittsfart på 19,8 km/t. Og dette er ikke så verst, da jeg har som mål å holde 20 km. i timen gjennom Afrika. Og dette innebærer at jeg må sitte på sykkelsetet i 590 timer for å nå målet Cape Town. Joda, det kan hende at jeg har litt vondt i baken noen ganger!

Noe ensformig langs veiene i Egypt, ørken over alt!

Noe ensformig langs veiene i Egypt, ørken over alt!

EFI – status

På min ferd mot Beijing i 2008, så jeg at sykkelryttere kunne oppnå en EFI – status. Jeg visste ikke hva det var og prøvde å tenke på engelsk for å finne ut hvilken status det kunne være. Men jeg fant det ikke ut, og måtte gå på nettet for å finne svaret. EFI – statusen oppnås av de som har syklet hele distansen fra Kairo til Cape Town, uten annet fremkomstmiddel enn sykkel! Eller på godt engelsk, for de som har syklet: Every Fucking Inch gjennom hele Afrika!! Jeg oppnådde EFI – statusen fra Istanbul til Beijing, og har fremdeles statusen etter 6 dager i Afrika! Men jeg holdt på å miste den allerede på dag 2, da vi måtte sykle 170 km., hvorav de siste 100 var i sterk motvind! Kom til mål i mørket, og var svært sliten!

Fint med flat ørken i Egypt den første uka!

Fint med flat ørken i Egypt den første uka!

Jeg kan forestille meg at det er gode muligheter til å bli så syk eller skadet på denne turen, slik at man ikke er i stand til å sykle. Da er det good bye til EFI – statusen! Eller man kan få et alvorlig problem med sykkelen, slik at man blir plukket opp med bil, og statusen ryker. Men det hjelper selvfølgelig å være godt trent, sta og for pokker holde seg frisk nok! Allerede har 20 – 25 personer mistet EFI – statusen, hovedsakelig fordi de ikke har klart å fullføre dagsetappene, og har blitt plukket opp med bil! Noe som trigger meg er at jeg vet om kun en kar fra England, som har EFI – status på både Silk Route Tour til Beijing og på Tour d’Afrique til Cape Town! Så vi får se hvor langt jeg kommer før min EFI – status ryker!

Ved Karnak-tempelet i Luxor!

Ved Karnak-tempelet i Luxor! Vi har hatt vår første hviledag i Luxor og har vært litt kulturelle og besøkt Karnak – tempelet, som lå kun en liten spasertur fra vårt hotell. Flott med litt hvile og tid for noe annet enn sykling!

 

P1221722

De var jaggu flinke med stein i Egypt!

De var jaggu flinke med stein i Egypt!

Mye flott å se i Luxor!

Mye flott å se i Luxor!

Godt med en hviledag i Luxor, synes Hilde og meg!

Godt med en hviledag i Luxor, synes Hilde og meg!

I morra setter vi kursen mot Aswan, som ligger 230 km. lengre syd, og skal sykles på to dager.  Der skal vi ta en 17 timers båttur på Aswandammen, før vi ankommer Sudan og skal sykle 3 dager til før vi når byen Dongola, og nok en hviledag. Distansen for de neste 5 dagene er på 655 km. Så får vi se hvordan tilgangen til internett er i Sudan!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.