Ser man litt nærmere på sykkeldistansene, hvordan vi bor, hverdagslivet i leieren og hvordan ting blir organisert, ser man fort at vi ikke lever noe slaraffenliv eller er på en ordinær ferietur! Til nå har vi stått opp kl. 05.45 for å hoppe i klærne og pakke ned teltene våre. Lastebilene åpnes kl. 06, hvor vi kan stue inn våre bager i den boksen man er blitt tildelt. Frokosten starter kl. 06.15, og startskuddet for de som sykler på tid går kl. 07.00. Jeg er skjeleglad for ikke å sykle på tid gjennom Afrika, da jeg har meldt meg på sykkelekspedisjonen gjennom Afrika.
Derfor slipper jeg å stresse om morran og legger i vei på dagens etappe rundt kl. 07.15 hver dag.
Litt statistikk
Til nå har vi syklet i 6 dager i Egypt og har kommet til Luxor og har tilbakelagt 773 km. Jeg har sittet på sykkelen i 38 timer og 54 minutter, som gir en gjennomsnittsfart på 19,8 km/t. Og dette er ikke så verst, da jeg har som mål å holde 20 km. i timen gjennom Afrika. Og dette innebærer at jeg må sitte på sykkelsetet i 590 timer for å nå målet Cape Town. Joda, det kan hende at jeg har litt vondt i baken noen ganger!
På min ferd mot Beijing i 2008, så jeg at sykkelryttere kunne oppnå en EFI – status. Jeg visste ikke hva det var og prøvde å tenke på engelsk for å finne ut hvilken status det kunne være. Men jeg fant det ikke ut, og måtte gå på nettet for å finne svaret. EFI – statusen oppnås av de som har syklet hele distansen fra Kairo til Cape Town, uten annet fremkomstmiddel enn sykkel! Eller på godt engelsk, for de som har syklet: Every Fucking Inch gjennom hele Afrika!! Jeg oppnådde EFI – statusen fra Istanbul til Beijing, og har fremdeles statusen etter 6 dager i Afrika! Men jeg holdt på å miste den allerede på dag 2, da vi måtte sykle 170 km., hvorav de siste 100 var i sterk motvind! Kom til mål i mørket, og var svært sliten!
Jeg kan forestille meg at det er gode muligheter til å bli så syk eller skadet på denne turen, slik at man ikke er i stand til å sykle. Da er det good bye til EFI – statusen! Eller man kan få et alvorlig problem med sykkelen, slik at man blir plukket opp med bil, og statusen ryker. Men det hjelper selvfølgelig å være godt trent, sta og for pokker holde seg frisk nok! Allerede har 20 – 25 personer mistet EFI – statusen, hovedsakelig fordi de ikke har klart å fullføre dagsetappene, og har blitt plukket opp med bil! Noe som trigger meg er at jeg vet om kun en kar fra England, som har EFI – status på både Silk Route Tour til Beijing og på Tour d’Afrique til Cape Town! Så vi får se hvor langt jeg kommer før min EFI – status ryker!
I morra setter vi kursen mot Aswan, som ligger 230 km. lengre syd, og skal sykles på to dager. Der skal vi ta en 17 timers båttur på Aswandammen, før vi ankommer Sudan og skal sykle 3 dager til før vi når byen Dongola, og nok en hviledag. Distansen for de neste 5 dagene er på 655 km. Så får vi se hvordan tilgangen til internett er i Sudan!