Ved planlegging av denne sykkelturen i Norge på våren 2009, lagde jeg en grov plan om hvor turen skulle gå. Denne planen har det alltids vært mulig å justere undervei, som jeg har gjort flere ganger.
Fra første dag hadde jeg tenkt å bruke 100 dager til Kairo, med hjemreise 25. november. Den lengste ruta rundt hele Middelhavet, ville fort blitt på over 9500 km., hvis man ikke tok en østlig kurs gjennom Europa. Nå har jeg aldri vært interessert i å sykle gjennom Romania og Bulgaria, så den østlige kursen ble fort droppet.
Som kjent valgte jeg å sykle rett syd i Tyskland, og passere Alpene på et høvelig sted. Jeg så også frem til å sykle langs Adriaterhavet, og syntes det ville bli spennende å sykle gjennom Albania.
Problemet er selvfølgelig at det fremdeles er et stykke igjen til Kairo, og jeg bør innfinne meg der innen 23. november, da jeg fortsatt vil fly hjem den 25. november.
Grunnen til at jeg må hjem senest denne dagen, er at 28. november setter jeg meg på et fly fra Oslo til Bangkok og videre til Laos, sammen med min kjæreste. Vi har tenkt å reise rundt i Laos, Vietnam og Kambodsja i drøye 3 uker, før vi kommer hjem til jul. En sliten syklist trenger jo litt juleferie etter 8000 km. på sykkel, før ferden forsetter gjennom Afrika i midten av januar 2010, med 12 000 nye km.!
De siste ukene har jeg surfet på nettet, og sett på båtruter til tyrkiske og greske rederier, for å finne ut hvilke båtruter som fortsatt går i Middelhavet. Jeg har funnet ut at mange lengre båtruter slutter å gå i oktober, da sommersesongen er over. Dette har skapt problemer for noen planer, så nye planer må legges.
Hovedplanen var å sykle gjennom Syria og Jordan ned til Rødehavet, før jeg krysser Sinaiørkenen til Egypt. Og dette har jeg fremdeles lyst til. Men jeg må nok ta noen snarveier med båt for å rekke frem i tide. En plan var å ta båt fra Tyrkia i vest til Kypros, for så å ta båt tilbake til Tyrkia i øst. Dette har vist seg problematisk, da det kun går båter fra vest i Tyrkia om sommeren.
En annen plan var å ta båt fra Tyrkia, via Kypros til Haifa i Israel. Men jeg har ikke funnet noen båt som går til Israel fra Kypros så sent på året. Og jeg er noe usikker på om hvordan det er å sykle gjennom Israel.
Nok en plan er nå klekket ut! Aten, eller nærmere bestemt Pireus, er båttrafikkens Mekka i Middelhavet, og der bør man kunne finne ut hvilke båter som fremdeles går. Så denne planen går ut på å finne korteste og flateste vei fra Tirana til Aten. Etter lengre studier av kart er det ingen steder som er flate i Albania og Hellas! Og ikke nok med det. Velger man å sykle via Makedonia, er det bratt og man kommer svært høyt, over 1200 m.o.h.! Så den andre muligheten med å sykle rett syd gjennom hele Albania, frister mer og er antagelig mer sykkelvennlig!
Men kommer jeg først til Aten er planen å ta båt til Kypros, hvis de fremdeles går! Videre å sykle over øya og så ta båt over til Tyrkia i øst. Derfra er det kort vei til Syria og den planlagte ruta via Jordan. Hvis denne planen holder, vil det blir spennende med en hviledag i Damaskus i Syria.
Jeg har også sjekket værutsiktene på strekningen til Aten på yr.no, og for den neste uka vil jeg få over 20 grader og mye sol! Takk for det!