Addis Abeba – 10 000 km.!

Bahir Dar i Etiopia
16. februar 2010
Kenya!
2. mars 2010

Addis Abeba – 10 000 km.!

På det høyeste punktet på min ferd – 3122 m.o.h!

Det var godt å få hvilt ut i Bahir Dar og få skikk på magen igjen! I første omgang virket den neste delen av turen med 55 mil til Addis Abeba på 5 dager, som enkel dager med korte distanser. Så feil kan man ta! Første dag ut fra Bahir Dar var på 163 km. med 1500 klatremeter opp og 1200 meter ned! Jeg kom i gang kl. 07.45 og var fremme til bushcampen kl. 17.15. Jeg satt på sykkel i 7½ time og var temmelig mør i låra etter den økta! Men selv om jeg var ganske sliten, var det en flott dag med en fin temperatur, hvor vi fortsatte å holde oss i høyden mellom 1700 – 2500 m.o.h. Det har blitt mer vegetasjon langs veien, med flere trær og busker, samt at det har blitt grønnere rundt oss. Nå ser vi også elver, som det renner vann i!

Kyr tråkker gress ute på den etiopiske landsbygda!

Steinkastende (dritt-) unger har blitt et stort problem og er til stor irritasjon for alle! Hilde fikk en stein midt i hode, så hjelmen gikk i stykker! Hun ble ikke skadet, men man blir jo engstelig og oppskaket av slikt! En engelsk mann fikk stein i ansiktet og fikk sår på haka! Jeg synes synd på den første steinkasteren noen får tak i! Han må nok unngjelde for alle, og frustrasjonen er høy nå!

Det kryr av unger langs veien, og de aller fleste er hyggelige og står og vinker, og sier enten: Where do you go?, eller: Money – Money, med en utstrakt hånd! Kanskje noe vanskelig å forstå for dem, at de ikke får penger – da ca. 10000 unger spør om det i løpet av dagen! Etiopia har et av de høyeste fødselstallene i verden, med 5,2 barn pr. hver fertile kvinne. Og dette følger det faste mønsteret, at jo fattigere man er, jo flere barn får man. Noe usikker, men jeg tror ikke Norge har vært høyere enn 4,75 barn pr. fertile kvinne, på 1800-tallet en gang!

Torsdag var det heldigvis kun 118 km. å sykle, da vi skulle klatre opp 1800 høydemeter! Av en aller annen grunn følte jeg meg i storform, pulsen sank og bakkeklatringa gikk mye bedre enn dagen før!

Det blir mer og mer skog, og noen driver skogbruk langs veien. Vi ser også store åpne grønne gressletter hvor store flokker av husdyr gresser. Drittungene fortsetter å kaste stein, og flere er blitt truffet! Men foreløpig er ingen alvorlig skadet. Ganske skummet, da flere av oss for tiden ofte holder hastigheter på mellom 50 – 70 km/t, da det er lange bratte bakker her!

Hilde i full fart ned mot den Blå Nilen!

Seksjonen fra Khartoum til Addis Abeba heter ”The Gorge”, som betyr fjellkløften. Og hvorfor dette navnet fikk vi en forståelse for på fredag! Etter småkupert sykling de første 50 km. frem til lunsj, var det bare å få på hjelmen og stramme hakeremma! Nå var det en 19 km. nedoverbakke og 1400 høydemeter ned til dalbunnen hvor den blå Nilen renner. Vi skulle ned fra 2400 m.o.h. til 1000 m.o.h. Jeg tok noen bilder, da det var et flott skue utover dalen. Det tok 45 minutter å komme til bunnen av dalen, og det var svært gøy så lenge det varte! Noe vi ikke hadde regnet med, var at det var vesentlig varmere der ned, enn oppe på platået! Jeg målte 50 C° i sola!

Gamlebrua og Nybrua over Nilen, 1400 meter nede i dalføret! Og så var det opp igjen!

Og så begynte moroa! Vi skulle sykle opp igjen 1400 høydemeter, på 21 km.! Det var ikke noen vits i å synes synd på seg selv, og det var bare å sette i gang! Stigningsgraden varierte og lå mest mellom 4-8°, men var også over 10° på det bratteste.  Etter 600 høydemeter og 10 km. oppover på 1½ time, var det mulig å ta en pust i bakken og få kjøpt inn Pepsi og vann!  Jeg begynte å kjenne det i låra, da jeg begynte å nærme meg 4000 klatremeter på de siste 3 dagene. Nærmere toppen gikk jeg av sykkelen på de bratteste partiene, og det gjorde godt å få gå litt! Jeg nådde toppen etter 3 timer og 45 minutter! I morra fortsetter galskapen, da vi skal klatre til over 3100 m.o.h., og nå det høyeste punktet på ferden gjennom Afrika!

De to siste dagene inn til Addis Abeba var også svært bakkete og det ble over 1500 klatremeter disse dagene også. Det var svært deilig å komme fram til byen. The Norwegian Team, d.v.s. Hilde og jeg, har blitt svært fornuftige, og satte i gang sykkelvask med en gang vi ankom Addis Abeba, selvfølgelig med en øl til! Så var det gjort og så vi har en hel hviledag uten de store gjøremålene som MÅ gjøres!

Litt statistikk!

Jeg har passert 10 000 km. fra Nordkapp og har syklet 3500 km. i Afrika. Jeg har sittet 170 timer på sykkelen i Afrika, og har hatt en gjennomsnittsfart på 20,5 km/t. I følge min sykkelcomputer har jeg til nå brent av 108000 kalorier på sykkelsetet fra Kairo! Jada, jeg har nok gått ned noen kilo!

Neste seksjon fram mot Nairobi heter Meltdown Madness, og henspeiler på den varmen vi vil møte når vi kommer ned fra det etiopiske høylandet og ruller inn i Kenya. Men først skal vi bruke ei uke til i Etiopia, og så får vi se hvor jeg finner internett neste gang!