Argentina – only 5533 km. left to Ushuaia!

Machu Picchu, Titicaca, The Death Road og Salar de Uyuni!
6. oktober 2014
Patagonia og 7150 km. er syklet!
13. november 2014

Argentina – only 5533 km. left to Ushuaia!

Etter å ha syklet gjennom Bolivia på 17 dager krysset jeg grensa til Argentina 10. oktober, og har nå ankommet byen Salta, hvor det er lagt inn to hviledager. Jeg har aldri vært i Argentina tidligere, som for øvrig er land nr. 74 jeg besøker, og jeg ser fram til et lengre opphold i landet, med godt og varmt vær, god mat og drikke, samt flotte opplevelser langs landeveien gjennom dette store landet, med sine 2.766.890 km2, som gjør Argentina til det 8. største landet i verden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De siste dagen i Bolivia ble syklet i vakre omgivelser rundt 4000 m.o.h.!

Ved ankomst byen Salta føler jeg behovet til å ta en liten oppsummering, da jeg har kommet cirka halvveis på denne sykkelturen Sør-Amerika på langs. Bolivia har vært en positiv opplevelse med Titicacasjøen og tettstedet Copacabana ved sjøen i 3800 meters høyde. Det var også interessant å se La Paz igjen, og få syklet The Death Road oppe i den bolivianske fjellheimen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tøffe veiforhold i den bolivianske fjellheimen!

Etter å ha krysset den kjente saltørkenen Salar de Uyuni, har jeg fortsatt med å syklet på røffe grusveier rundt 3800 m.o.h., hvor vi daglig passerer 4000 m.o.h, og hvor vi fremdeles kan sykle 1200-1500 klatremetre daglig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den siste bushcamp i Bolivia!

Så det var godt å komme til den siste bolivianske byen Tupiza, hvor dekkbytte ble foretatt, da det endelig ville være 100 % asfalterte veier den siste uka fram til Salta. Søndag 12. oktober skulle jeg sykle ned fra Altiplano, høysletta i Andesfjellene, og så fram til en flott nedoverbakke med 2000 høydemetre på over 150 km. Ikke så bratt, men det gikk stort sett nedover. 20-30 km. før lunsj på 60 km. ble vi møtt av en sterk motvind, og måtte jobbe ganske hardt i motvinden for i hele tatt rulle nedover!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bolivia har alltid vært et land med gruvedrift, hvor spanjolene tømte landet for gull og sølv på 15-1600-tallet!

Etter å ha holdt meg helt frisk i India i 4 måneder og i Sør-Amerika i mer enn 4 måneder, fikk jeg litt mageproblemer ved lunsjtid. Eller var det en akutte allergi mot sterk motvind? I alle fall var jeg sliten og slapp og bestemte meg for å ta lunsj-trucken de 9 siste mila denne dagen, for første gang siden starten 1. august! Og nå har jeg nådd byen Salta og er med det nede i lavlandet 1100 m.o.h. for første gang siden byen Caraz i Peru 23. august!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ser ut som det kommer en voldsom nedoverbakke!

The Andes Trail er delt opp i 9 seksjoner, hvor det er mulig å melde seg på en eller flere seksjoner gjennom Sør-Amerika på sykkel. Ved starten på The Andes Trail i Quito 1. august var det totalt 20 syklister av 34 startende, som hadde meldt seg på hele turen, blant annet de tre deltakerne i Team Norway! Fram til nå har det ikke vært så stor utskifting av deltakerne på turen, men et nederlandsk ektepar, som hadde vært med fra starten ga seg i La Paz. Det har også kommet på 4-5 personer, som vil være med på noen seksjoner. En svært uheldig mann fra Nederland, Herman, ankom The Andes Trail i La Paz i Bolivia, og klarte å kjøre oppi et stort hull i veien og falt av sykkelen i ganske stor fart på hans aller første dag på turen! Resultatet var fire knekte ribbein og en del skrubbsår, så han måtte reise hjem igjen! Den samme mannen syklet alle etappene gjennom Afrika med Tour d’ Afrique i 2012 uten uhell!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Team Norway, med støttemedlem Diederik, ser Argentina i det fjerne!

Statistikk for spesielt interesserte!

Til nå er 5 av 9 seksjoner på The Andes Trail syklet ferdig på 57 dagsetapper, og jeg har foreløpig syklet 5023 km. gjennom Ecuador, Peru, Bolivia og har nå vært tre dager i Argentina! Som noen kanskje husker sto jeg over 4 etapper før Cuzco etter et akutt anfall av allergi mot bratte grusveier i det peruanske høylandet, og mistet 390 km., samt 7170 høydemetre, som jeg ikke har angret et sekund på! Motivasjonen for sykling har stort sett vært på plass etter Cuzco, fram til magen og allergien mot sterk motvind slo ut for et par dager siden, og jeg mistet 90 km. til!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Grensepassering tar alltid tid og er svært kjedelig, så også denne inn til Argentina!

Totalt er det 108 dagsetapper på The Andes Trail 2014, samt 28 hviledager. Vi har til nå syklet over halvparten av etappene, men enda ikke halvparten av distansen. Dette lar seg forklare med at denne turen på flere måter er to-delt, hvor det fram til nå har vært svært mye klatring i fjellheimen i Ecuador, Peru og Bolivia, hvor dagsetappene har hatt en gjennomsnittlig lengde på 96,5 km.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I følge Bike-Dreams sine tall er det igjen 5533 km. til Ushuaia! Så dette er vel lengden på den korteste veien?

I følge Bike-Dreams egne tall er det 5533 km. igjen til Ushuaía på de siste 51 etappene, som vil gi en gjennomsnittlig lengde på gjenstående dagsetappene på 108,5 km. Selv med lengre dagsetapper på den siste halvdel av The Andes Trail, vil denne delen høyst sannsynlig bli mindre slitsom, da vi vil benytte bedre veier som er asfalterte, samt at det vil bli en del mindre klatring med sykkel. Men sant nok er ikke klatringen ferdig før vi ankommer Ushuaía 14. desember, da det fremdeles er igjen ca. 48 000 høydemetre som skal forseres! Til nå er 62 000 høydemetre (minus de 7170 som jeg skulka!) syklet, som gir opp mot 1100 høydemetre daglig i to og en halv måned! Og nå vil jeg anta at klatringen på den siste halvdelen vil finne sted mellom 1000 til 2500 m.o.h., som er noe annet enn klatring i fjell rundt 4000 m.o.h.!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klartring i fjell 4000 m.o.h. er ikke for pyser! Her søstrene Vollan i aksjon!

Et annet forhold som vil endre seg drastisk fra nå av er boforholdene på denne turen! Etter å ha vært på sykkeltur i 75 dager i Andesfjellene, har jeg bodd 55 dager på hotel og i bushcamp i 20 netter. Når vi nå har kommet ned fra høyfjellet ligner været på en god norsk sommer, og vi vil basere de aller fleste overnattinger på campingplasser og noen få bushcamper.

Fra nå av vil det kun bli organisert fire hotellovernattinger fra Bike-Dreams sin side, på de to månedene som er igjen av denne turen, før vi når Ushuaía den 14. desember. Men Team Norway har allerede booket hotell i to netter i Salta og i Mendoza i slutten av oktober. Men vi må nok belage oss på mye campingliv fram mot jul, som ikke er så aller verst, så lenge været er bra!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coke-stopp på en butikk i det bolivianske høylandet!

Selv om The Andes Trail 2014 kan anses som en ferietur, er det faktisk ganske få hviledager! Totalt er det lagt inn 28 hviledager i perioden 1. august til 14. desember. Er du i ordinært arbeid fra mandag til fredag, og har fri i helgene, vil du faktisk ha 40 hviledager i den samme perioden! Og det er kanskje ikke igjen så mange jobber som krever ganske hardt fysisk arbeid drøye 5 timer daglig, som er det timetallet Team Norway sitter på sykkelsetet daglig. Og totalt er vi langs landeveien på det sør-amerikanske kontinentet ca. 7 timer daglig.

2014-10-15 17.00.48

Hilde og Birgit fra Nederland tar avskjed med engelskmannen Dave i Salta!

I den argentinske byen Salta, hvor jeg er nå, er det hele 7 syklister som gir seg og reiser hjem. I en relativt stor gruppe mennesker, er det alltid noen man får bedre kontakt med, og vil savnes i større grad enn andre, når de forlater The Andes Trail og reiser hjem. En som vil bli savnet er musikkprodusent Dave fra England, som har vært en svært artig kar å bli kjent med. Googler du Dave Bascombe vil du se hvilke artister han har enten mikset eller produsert musikk for. Mange kjente band og artister på hans discography de siste 35 årene! Og Dave var den aller første jeg har møtt som svarte riktig på mitt spørsmål, om hva den lange tittelen på en låt på Pink Floyds album «Ummagumma» fra 1969 het! Kanskje ikke så rart at ikke flere vet det da låta heter: «Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict»! 1 – 0 til Dave!

2014-10-15 18.15.46

Det norske helsevesenet eksperimeterer med nye dopingmidler for raskere sykling!

Etter to hviledager i Salta, legger jeg ut på den siste halvdelen mot Ushuaía i morgen og det er kun 51 sykkeletapper igjen! Jeg har vært litt småskrall i Salta, men håper og tror kroppen vil finne seg til rette igjen med det første!

Og noe jeg har glemt å fortelle er at jeg sluttet å snuse 15. august, og således har jeg hatt et to måneders langt opphold med snusing! Jeg brukte kun min enorme viljestyrke, og så sluttet jeg! Sagt på en annen måte, så var det ikke snus å oppdrive på dette kontinentet, så jeg hadde ikke noe valg! Så jeg ser fram til jeg lander på Gardemoen 23. desember!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.