Fra Quito til Fin del Mundo – 9000 km.!

Punta Arenas – 5 dager til verdens ende!
10. desember 2014

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Godt å komme fram etter 136 dager på sykkeltur i Sør-Amerika!

Etter 136 dager på sykkelturen fra Quito i Ecuador var det godt å komme fram til byen Ushuaía på sydspissen av Sør-Amerika i Argentina 14. desember! Siden ankomsten til Fin del Mundo eller Verdens Ende, har det gått i et med flyturer til Buenos Aires, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Paris og endelig ankomst til Oslo lille julaften og julefeiring! Den siste uka i Sør-Amerika var jeg superturist med sightseeing i Buenos Aires og i Rio, så tid til oppdatering av bloggen har ikke blitt prioritert!

Vi ruller om bord i skipet som skal frakte oss over Magellanstredet!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kristin prøver å holde varmen ved ankomst byen Porvenir i provinsen Tierra del Fuego!

Men her kommer noen ord og bilder fra de siste dagene på min ferd mot Verdens ende! Onsdag 10. desember reiste jeg fra den chilenske byen Punta Arenas, og startet dagen med å krysse Magellanstredet med båt. Magellanstredet er bredt her, og overfarten til byen Porvenir tok 2 timer og 30 minutter. Porvenir er hovedstaden i provinsen Tierra del Fuego eller Ildlandet, som består av mange øyer helt syd i Chile og Argentina.

Goldt, øde og værhardt så langt syd i Sør-Amerika!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bukter med vakre strender, men iskaldt i vannet!

Og noen folkeslag må alltid bevise at de kommer fra vikingeslekt!

Bike-Dreams valgte å slå sammen etappe 105 og 106, så vi fikk en lengre etappe på nærmere 160 km. til byen Rio Grande, slik at vi kunne legge inn en ekstra hviledag der! De første 80 km. var på grusvei, og jeg la i vei med godt mot! Etter ca. 20 km. punkterer jeg på bakhjulet og bytter fort en ny slange, og fortsetter videre. Men det skulle vise seg at dette ikke var ikke min dag! 10 km. senere punkterer jeg igjen, og fikk god hjelp og støtte fra Team Norway og Diederik, med å skifte nok en ny slange!

10343671_1524643631155664_5760601660979651098_n

Kan bli litt lei etter 6 punkteringer på en dag! Her mottas hjelp fra Team Norway og Diederik med takk!

Vi kunne nå se at det er en sprekk i plastikken på innsiden av felgen, og prøver å dekke det til med en bit fra en slange, men forgjeves, da jeg fortsetter å punktere for hver 10. ende kilometer! Ved ankomst til chilenske grensekontroll står heldigvis en av våre lastebiler, så da jeg punkterer for den 6. gangen den dagen, blir jeg plukket opp av den, og kjørt 10 km. videre til den argentinske grensepost. Der får jeg muligheten til å bytte sykkel, da det har vært en ekstra en etter at Herman fra Nederland valgte å etterlate sin sykkel, etter at han krasjet dag 1 på sin egen reise i Sør-Amerika! Med god støtte og tålmodighet fra Team Norway ankommer vi Rio Grande etter 9 timer langs veien, så det ble god med en hviledag der!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter ca. 70 netter i telt i Sør-Amerika, er det godt å komme til den siste!

Enkelte ganger får man noe ekstra å tenke på! Personlig vet jeg innerst inne at det selvfølgelig er mulig å være uheldig i trafikken, ettersom jeg har ferdes langs landeveier verden over på sykkel. Og man prøver selvfølgelig å unngå å bli truffet av en bil, buss eller lastebil. Ja, faktisk har jeg nå syklet 44 200 km. i ca. 40 land i Asia, Europa, Afrika og nå altså i Sør-Amerika. Tre dager før ankomst Ushuaía, 12. desember, ble Michelle fra Australia, som inntil da var den jenta som hadde syklet lengst i Sør-Amerika, truffet av en bil og kastet opp i lufta og landet hardt på bakken!

Michell fra Australia var uheldig og blir påkjørt! Sykkelen ble vrak, mens det heldigvis gikk bra med henne!

Hun ble fraktet til et sykehus i en privatbil, men etter en helsjekk fant de ut at det heldigvis hadde gått bra med henne, og intet ben i kroppen var brekt! Men hun følte seg mørbanka, og hadde problemer med å gå, så de to siste dagene fram til Ushuaía, måtte hun sitte på med en av våre lastebiler.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Landskapet endret seg fra den flate argentinske pampasen og fjell dukket opp!

På de siste dagene inn mot Ushuaía endret landskapet seg, fra den flate pampasen jeg hadde syklet på i ukesvis, og høyere fjell med snø på kom til syne, og nye bakker måtte forseres. På mine lengre turer får jeg alltid en følelse av tilfredstillelse, da jeg ser at det er mulig å komme fram til det endelig mål, et mål som ble satt for flere år siden, og hvor den endelige gjennomføringen er rett rundt hjørnet!

Ser ut som jeg er i godt driv på min ferd Sør-Amerika på langs!

Søndag 14. desember rullet jeg inn i byen Ushuaía, som blir omtalt som verdens sydligste by, etter å ha ferdes, bodd og levd langs veier i Ecuador, Peru, Bolivia, Chile og Argentina i 136 dager, og i de første 3 månedene stort sett bodd mellom 3000 til 4000 m.o.h. Jeg syklet ikke hver meter, men som tidligere nevnt på bloggen var jeg klok (!) og sto over 4 dager i Peru, da jeg var lei av ekstreme stigninger på grusveier i høylandet i 4000 meters høyde over havet. Videre sto jeg over to dager for få gjennomført et Skype-intervju til en jobb i Norge. (Ble innstilt som nr. 3 til stillingen, så arbeidsgiveren vet ikke hva de gikk glipp av!) Videre sto jeg over noen dager p.g.a. overbelastede knær, og til slutt et par dager p.g.a. full storm! Men alt i alt har jeg syklet 9000 km. fra Quito til Ushuaía, og ser meg fornøyd med det! Tar jeg med min tur i India tidligere i år, samt noen få treningsturer i Norge og i Ecuador, har jeg syklet ca. 14 000 km. i år! Må vel si at det har vært nok!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alle syklister som har syklet The Andes Trail 2014 ruller inn i Ushuaia med politieskorte!

Ved ankomst Ushuaía syklet vi alle de siste kilometerne i samlet tropp og passert målseglet ved havnebassenget sentralt i byen. Der var det gjort klart til feiring, medaljeutdeling og vi kunne alle forsyne oss godt med mat og drikke! Været var fint med sol og blå himmel, samt at temperaturen ikke var så aller verst, til å være 55 grader syd i verdens sydligste by!

10426754_1524636401156387_1890974567938461137_n

Ser ut som Team Norway er svært fornøyd med gjennomføringen av The Andes Trail 2014!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sykkel over hode hører med til mine tradisjoner ved veis ende!

Ikke så godt å si hva man føler ved en slik anledning, men man er ganske fornøyd og tilfreds med å nå et mål man har satt seg for flere år siden! Ja, faktisk satt jeg i 2007 og tenkte at det ville være både gøy, morsomt, spennende og interessant å krysse Asia, Afrika og Sør-Amerika på sykkel! Og under disse årene fra 2007 har jeg også fått med meg Europa på langs fra Nordkapp til Kairo, samt India på langs, som ikke var i mine planer den gangen. Jeg har fått oppleve mye på disse turen, og er lykkelig for at jeg ikke har blitt alvorlig syk eller skadd på ferdene, og har kommet fram til det endelige mål uten at noen alvorlige hendelser har inntruffet. Så jeg er takknemlig for at jeg har vært heldig, da mine turer har vært vellykkede uten de store uhell eller alvorlige ulykker.

Team Norway er fornøyd for å ha kommet til Verdens Ende etter 136 dager på tur!

Men det kan også være noe vemodig når noe tar slutt, etter å ha levd noen måneder i et fremmed strøk av verden, og hatt et ganske annerledes liv enn jeg er vant med fra hverdager i Norge. Men en slik sykkeltur kan også delvis være noe rutinemessig, som en T-skjorte jeg så Marius på 65 år fra Nederland bære, hvor det sto: Sleep, Eat, Cycle – Repeat!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vel gjennomført sykkeltur med 9000 km. fra Quito til Ushuaia!

Jeg vil også takke den harde kjerne på denne turen, med deltakerne i Team Norway, Hilde og Kristin Vollan, samt vårt støttemedlem i gruppa, Diederik fra Nederland, for mange fine stunder på vår lange ferd fra Quito i nord til Ushuaía i sør!

P1100268 (2)

Team Norway og Diederik fra Nederland. Var det motvind, dytta vi han i front!

10403428_1494210234199004_6788263015484551855_n

Team Norway har det gøy i den store saltørkene Salar de Uyuni i Bolivia!

Og selv om søstrene Vollan ikke deltok i konkurransen, Sør-Amerika på tid (!), kom de på 2. og 3. plass og fikk velfortjente pokaler! Og ikke nok med det! Hilde var den jenta som syklet flest kilometer på ferden gjennom Sør-Amerika, og mistet kun 10 mil p.g.a. full storm, med vindstyrke over 100 km/t! Da går det smått framover!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hilde og Kristin fra Team Norway vant pokaler i The Andes Trail 2014, som er klare for peishylla i heimen!

10599115_862727783780221_1685115582248653843_n

En fornøyd gjeng med syklister i Ushuaia 14. desember 2014!

Og akkurat nå har jeg ikke noen store sykkelplaner og kan faktisk tenke meg å jobbe i en fast jobb, som jeg ikke har gjort siden 2009! Men man kan aldri være sikker på hva som dukker opp, så kanskje legger jeg ut på landeveien igjen en gang i fremtiden!

2 Comments

1. Marianne sier:

Bare utrolig imponert. Blir inspirert av dine turer, det er flott å lese om det du har gjennomført. Tror ikke det er mange sommerstid hvor mange kilometre du har gjennomført, og hva det koster. Etter å ha syklet 2700 km syntes jeg det var langt, men nå må jeg bare legge meg i hardtrening for å få med deler av de turene du har skrevet om. Gleder meg til å høre mer!

• Hei Marianne!
      Ja, det er bare å legge seg i hardtrening, da det er mange spennende turer man kan sykle ute i verden, organisert eller på egen hånd! Etter hjemkomsten fra Sør-Amerika tenker jeg hva nå, etter å ha syklet gjennom Asia, Europa, Afrika, India og til slutt Sør-Amerika, en distanse på ca. 44 000 km. Har noen kortere turer i Europa i hode, mens sør-øst Asia fra Vietnam og sydover via Kambodsja, Thailand, Malaysia og Indonesia står fremst hvis jeg legger ut på en lengre tur igjen. Holder på å lage et lysbilde og film foredrag fra mine turer, som du kanskje har interesse å høre en gang i fremtiden? Hilsen Knut Erling