Nordkapp – Cape Town = 18 080 km.!

Ved reisens slutt – en uke igjen!
9. mai 2010
Farer i Afrika?
19. mai 2010

Nordkapp – Cape Town = 18 080 km.!

Lørdag 15. mai nådde jeg endelig Cape Town i Sør-Afrika etter å ha syklet 18 080 km. fra Nordkapp!  Tar jeg den lange turen i betraktning, må jeg si at jeg er godt fornøyd med å ha realisert en drøm jeg har båret på lenge, og uten å ha hatt de helt store problemene med gjennomføringen av turen!

Kun få dager igjen på veien i et øde landskap!

Den siste delen av ferden mot Cape Town gikk over 70 mil på 6 dager i et øde terreng nordvest i Sør-Afrika, og vi overnattet på små tettsteder, så som Springbok, Garies, Vanrhynsdorf, Eland Bay og Yzerfontein.

Gi ikke jobben til dyslektikere!

Man merker at det går mot vinter her nede og den siste uka på denne turen var ikke så ulik den første uka fra Nordkapp! Det var kaldt, vi fikk en god del regn og naturen var ikke så ulik Nord-Norge med et karrig landskap uten trær, med stein og fjell på alle kanter. Om natta krøp temperaturen ned mot 3 grader!

Store Dan fra Australia frøs og kjøpte seg ny pelsjakke!

Torsdag og fredag, før den store dagen 15. mai, regnet det ganske mye og mange ble søkk våte. De som valgte å bo i telt fikk noen fuktige kalde og netter. Jeg hadde gjort unna 70 netter i telt i Afrika, og var fornøyd med det, så jeg skaffet meg tak over hodet de siste nettene!

Man gjør seg klar for siste etappe!

Lørdag 15. mai gjensto kun 90 km. til Cape Town, og sola vendte tilbake med lys og varme. Etter 60 km. stoppet alle opp for en god lunsj på en strand, hvor vi så Table Mountain ruve over Cape Town i det fjerne. En mann fikk på seg badebuksa og hoppet i vannet! Jeg må si at det var litt kaldt!

Hilde inntar lunsj med Table Mountain i bakgrunnen!

Cape Town i sikte og jeg er godt fornøyd med dagen!

Etter at lunsjen var inntatt og bilder var knipset, syklet vi alle i en lang konvoi de siste 30 km. inn mot Cape Town. Mitt i hjertet av i Cape Town, kalt Waterfront, var det satt opp et målsegl, og det var med en god følelse jeg passerte dette etter 900 timer på sykkelen fra Nordkapp!

Hilde titter forventningsfullt mot Table Mountain!

56 startende syklister fra Kairo gleder seg til målpassering!

I mål ble vi møtt av en velkomstkomité, bestående av Hildes søster, Kristin og en arbeidskollega i fra Oslo, Sigrid – og de hadde tatt med seg det norske flagget og champagne! Også en kvinne utsendt fra det norske konsulatet i Cape Town, kom bort og gratulerte med innsatsen!

Den norske velkomstkomiteen, Kristin og Sigrid!

Champis inntas i Cape Town!

På en scene like ved gikk alle deltakere opp på podiet med sine respektive flagg og borgermesteren i Cape Town sa noen ord, før alle fikk utdelt sine medaljer for god innsats!

Team Norway entrer scenen!

Lillesøster er meget stolt av storesøster!

Senere på kvelden var det partytime i byen, med felles middag, taler, enda flere premier ble utdelt og det ble vist et lysbildeshow fra hele den lange sykkelturen fra Kairo til Cape Town.

En liten oppsummering!

Siden starten fra Nordkapp 15. august 2009 har jeg sittet 154 dager på sykkelen, 56 i Europa, 7 i Asia, og 91 dager i Afrika. Jeg har vært på sykkelen gjennom 23 land i 3 verdensdeler. Lengden på dagsetappene har variert noe, og var noe kortere før jeg fikk tatt av bagasjen i Egypt. Gjennom Afrika har jeg daglig syklet 124,7 km., men tar man hele distansen fra Nordkapp i betraktning har jeg syklet 117,4 km. hver dag.

Og alle mente det hadde vært en fin tur!

Det jeg alltid er mest bekymret for på slike lange turer er å bli alvorlig syk eller bli overkjørt av en trailer! Nå slapp jeg heldigvis det, og har knapt brukt en plasterlapp på hele turen! Tre-fire ganger har jeg hatt noen problemer med magen, men det er vel noe man må regne med når man er på reisefot gjennom 23 land i 3 verdensdeler over så lang tid!

Team Norway arrived Cape Town alive!

Jeg har opplevd mye og fått sett deler av denne verden fra et sykkelsete, som det vil ta noe tid å få fordøyd! Jeg må få takke Hilde som et meget godt reisefølge, som har vært nødt til å høre på min snorking fra naboteltet i 4 måneder! Det er fint å reise med en fra samme land, da det er mye man kan snakke om, og det er godt å kunne få snakket norsk! Jeg vil komme tilbake med noe flere tanker og minner, samt en noe mer utfyllende oppsummering av denne turen!

17. mai frokost med flagg, sløyfe og akevitt!

I fra Cape Town ønsker jeg alle en riktig god 17. mai feiring og håper det er godvær i hele Norge!