Meld deg på mitt nyhetsbrev!
Motta informasjon og nyheter om mine sykkelturer og foredrag på epost.
Meld deg på mitt nyhetsbrev!

Dersom du senere ønsker å melde deg av listen, kan du gjøre dette ved å følge link nederst i nyhetsbrevet du mottar.

Ilddåpen i Andesfjellene!

Ecuador – vulkanenes hjemland!
26. juli 2014
Tour de France er for pyser!
21. august 2014

Ilddåpen i Andesfjellene!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Startskuddet for The Andes Trail 2014 gikk ved monumentet som markerer ekvator i Eucador!

Startskuddet for The Andes Trail 2014 gikk av 1. august ved ekvator, midt i verden i Ecuador. Startskuddet ble avfyrt av borgermesteren i bygda Mitad del Mundo, ved at han pumpet opp en sykkelslange til den sprakk! Dag 1 var en hyggelig utflukt til monumentet som markerer ekvator 27 km. nord for hovedstaden Quito.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Team Norway stiller sterkt opp med tre syklister, med søstrene Hilde og Kristin Vollan, samt undertegnede!

Totalt var det 34 syklister som la ut fra Quito denne dagen, hvorav 20 syklister har satt seg som mål å sykle hele Sør-Amerika på langs, og ankomme Ushuaía, den sydligste byen i verden, 14. desember etter nærmere 11 000 km. på sykkelsetet. Under turen vil ytterligere 15 syklist slå følge, så totalt er det 49 syklister som skal sykle hele eller deler av The Andes Trail 2014.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alle forberedelser er gjort og jeg er klar for 11 000 km.!

For de som ikke hadde oppholdt seg mange dager på høyden i Quito 2850 m.o.h., ble returen til Quito med 400 høydemetre oppover en prøvelse på hvordan kroppen reagerer på lite luft! Om første dag var en ren fornøyelse, ble de neste 6 dagene en forsmak på hva vi kan forvente oss i høyden de to neste månedene i Ecuador, Peru og Bolivia, før sykkelturen flater ut i lavere terreng i Argentina og Chile.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klar – ferdig – gå, eller mer korrekt sykle!

Som navnet ”The Andes Trail” ikke legger skul på, skal jeg sykle ved siden av, oppover, oppå og nedover Andesfjellene, som er kjent for å være verdens lengste fjellkjede. Så det kommer ikke som noen stor overraskelse at en del bakker skal sykles opp og rulles ned! Men en ting er å lese om Andesfjellene og prøve å forestille seg hvordan det vil bli, mens det er noe annet å sitte i noen svært lange bratte bakker, og prøve å sykle de opp!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To store lastebiler frakter all vår bagasje og har med det meste på The Andes Trail 2014!

Landskapet i høyden i Ecuador er spektakulært og vakkert, med små landsbyer som klamrer seg fast i fjellsidene, oppringet av åkerlapper i bratte skråninger opp mot 3500 m.o.h. Hva som gror her er jeg ikke sikker på, da det er ganske kjølig i høyden og ofte en del vind. I går målte jeg 11 grader 3500 m.o.h., og det er sommer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kjølig vær og vind på toppene 3000 m.o.h. i Ecuador!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Små landsbyer høyt til fjells i Ecuador!

De første 7 dagene har jeg syklet 53 mil og klatret opp rundt 9000 høydemeter. For to dager siden var det en tøff dag, hvor jeg satt 5 1/2 time på sykkelsetet og sykle kun 69 km. Årsaken var at det var nesten 2000 høydemetre som skulle klares opp, og gjennomsnitt hastigheten den dagen ble på kun 12,4 km/t! Vil anta at jeg satt i motbakke i over 4 timer av de 5 1/2 timene på sykkelen. Det kan også nevnes at all sykling de siste 7 dagene har foregått mellom 2400 til 3600 meter over havet. Og jeg tror og håper at jeg er akklimatisert til denne høyden etter over en måned i Quito, med noen innlagte fjellturer opp mot 5000 m.o.h.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En frisk start opp fra byen Alausi en tidlig morgen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Godt driv på Hilde og Kristin opp motbakkene i Andesfjellene!

Sykkelarrangøren Bike Dreams virker godt organisert, da det er deres fjerde tur sydover langs Andesfjellene. Vår bagasje er organisert ved at hver syklist har en daglig bag, en bag med campingutstyr og en ukentlig bag med reservedeler og varme klær for større høyder i Peru, hvor vi vil nærme oss 5000 m.o.h. på sykkel. Bike Dreams stiller opp med to store lastebiler, som frakter all bagasje og alt mulig pikk-pakk for campingliv på turen. Hver lastebil har også mulighet til å ta med seg en sykler på taket, samt syke og utslitte syklister, som trenger å hvile seg en dag eller to!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deilig med lunsj, da vi er skrubbsultne etter klatring i bakker!

Hver dag er det innlagt en lunsj cirka midtveis på dagsetappen, som alltid er et kjærkomment måltid, da vi som oftest er skrubbsultne etter mye klatring i fjell! På lange sykkelturer er det viktig å få i seg nok mat og drikke, da det på en normal dag forbrennes mellom 4000 – 6000 kalorier, og det kan forventes at de fleste vil gå ned noen kilo i løpet av denne turen! Løypa går ofte gjennom små landsbyer, så tilgang til drikke har foreløpig ikke vært noe problem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fornøyde syklister, som hiver innpå noen flere kalorier!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kristin i en dyp samtale med ei lita jente!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Svært viktig med påfyll av væske etter en hard dag på jobben!

Vi har nå kommet til Ecuadors tredje største by Cuenca, og til vår vel fortjente første hviledag. Hviledagene benyttes primært til å få vasket klær og se over sykkelen, samt ta seg en tur ut og få spist seg opp på god mat! Den første uka har vært preget av at opp mot 10 personer har vært syke med diare og oppkast eller vært utslitte av sykling i de bratte bakken, og stått over noen dager på sykkelsetet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvem er frisk og hvem er syk av disse tro?

Neste etappe er kun to sykkeldager til byen Loja, før neste hviledag. Årsaken er kanskje fordi vi skal sykle opp 4300 meter de to dagene? Torsdag 14. august vil vi krysse grensa til Peru, og sette kursen mot Stillehavet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.