Meld deg på mitt nyhetsbrev!
Motta informasjon og nyheter om mine sykkelturer og foredrag på epost.
Meld deg på mitt nyhetsbrev!

Dersom du senere ønsker å melde deg av listen, kan du gjøre dette ved å følge link nederst i nyhetsbrevet du mottar.

Ekvator passert av Team Norway!

Dårlig vei i Kenya II
10. mars 2010
Halvveis til Cape Town!
17. mars 2010

Ekvator passert av Team Norway!

Den nest siste dagen før ankomst Nairobi ble en flott dag i strålende solskinn i grønne frodige omgivelser, og med mange bakker nedover! Allerede etter 2 km. utenfor Nanyuki lå ekvator, hvor det ble en stopp for fotografering. Denne dagen ble for meg min første på den sydlige halvkule med sykkel! 105 km. ble gjort unna på drøye 4 timer, og vi kom til et flott campingsted, ved en bred elv. Det var mulig å rafte i elva, og noen benyttet anledningen til det!

Nå forsetter min sykkeltur på den sydlige halvkule!

Nå forsetter min sykkeltur på den sydlige halvkule!

Siste dag inn mot Nairobi ble en drøy affære, da distansen var på 136 km. og det var stort sett opp og ned lange bakker hele dagen! Midt på dagen måtte vi sykle i en konvoi i 25 km. p.g.a. veiarbeid og noe kaotisk trafikkforhold. Jeg slapp å sykle i konvoien, da min pedalarm (heter det det , tro?) løsnet og jeg måtte på vår lastebil, for å få fikset sykkelen. De siste 4 milen tok sin tid med enda mer klatring, noe dårlig asfalt og en sliten gjeng med syklister, så vi ankom ikke Nairobi før kl. 17. Vår tre venner fra The Dutch Group gir seg i Nairobi, og reiser hjem til Nederland. De har vært et hyggelig bekjentskap for Hilde og meg på denne turen!

The Dutch Group og Hilde vel framme i Nairobi etter en lang dag på sykkelen!

The Dutch Group og Hilde vel framme i Nairobi etter en lang dag på sykkelen!

Fra og med Kenya har det vært venstrekjøring på veiene, og det vil det være helt frem til Cape Town. Det var litt uvant og forvirrende i starten, men det går bedre nå! I Kenya kjører de som idioter på dårlige veier, og de er tydeligvis ikke vant med syklister i veibanen, da de tuter som gale og vil ha oss vekk! Men det skal vi bli to om! Noe ivrig kroppsspråk med armer og litt brøling i sentrumsstrøk kan hjelpe, men syklister vil stort sett tape mot en buss eller en lastebil!

Alltid godt med en kald cola! Jeg burde vært sponsa fra Coca Cola Company!

Alltid godt med en kald cola! Jeg burde vært sponsa fra Coca Cola Company!

Både sykkelen min og jeg er slitne nå! Min sykkel har fått kjørt seg hardt siden sommeren 2008, og har gått over 20 000 km. på den tiden! Girskifteren på styret for bakhjulet gikk i stykker ved grensa til Kenya, en liten knekt duppeditt inne i frigiret, lagde en merkelig lyd og det virket ikke så trygt å sykle på det hjulet lenge. En dyktig kenyaner, Martin – som er med oss, er sykkelreparatør og har fikset sykkelen min. Han måtte plukke hele navet bak fra hverandre, ned til den minste del – for å finne den duppeditten som skapte problemet. Jeg prøvde å følge med og lære litt, om de innerste hemmelighetene til en sykkel!

Sykkelreparatør Martin fra Kenya fikser mitt bakhjul!

Sykkelreparatør Martin fra Kenya fikser mitt bakhjul!

Ferden går nå videre mot Arusha i Tanzania, hvor vi skal ha hele 3 hviledager! Der må det være mulig å få hvilt ut og få ladet batteriene, så man klarer å sykle den siste halvdelen til Cape Town! Kroppen min er generelt sliten, og kun en hviledag er ikke nok til å komme helt til hektene! Noe stiv i nakken, litt vondt i en hofte, noe sliten i låra og mentalt noe lei og utslitt!

Flere deltakere har allerede dratt rett fra Nairobi til Arusha med buss. Flere har tenkt seg på safari, noen skal klatre til topps på Kilimanjaro og noen tar hviledager på Zanzibar!

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe annet enn å SOVE og HVILE i 3 dager i Arusha! Jeg synes jeg har fått og vil få så mange inntrykk fra Afrika på denne sykkelturen, så jeg føler ikke behov for å oppleve noe mer akkurat nå! Safari, Kilimanjaro og Zanzibar for vente til en annen gang!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.