Halvveis til Cape Town!

Ekvator passert av Team Norway!
13. mars 2010
Skamklipt i Arusha!
26. mars 2010

Halvveis til Cape Town!

Her er beviset for passeringen av Ekvator 11. mars!

På hviledagen i Nairobi var jeg i campen og fikk fikset sykkelen, mens Hilde dro på shopping på et stort kjøpesenter, og ble borte i 7 timer! Typisk kvinnfolk – 7 timer til shopping! På kvelden dro vi inn til sentrum av Nairobi til Interkontinental hotell, for å ta avskjed med tre av våre venner i The Dutch Group, Martin, Pim og Jacomine, som skulle gi seg med syklinga og fly hjem dagen etter. Det var deilig å spise en flott middag i luksuriøse omgivelser, og slippe å tenke på å spise grøt stående utendørs i regnvær kl. 7 om morran!

Vi tar avskjed med The Dutch Group i Nairobi!

Rett utenfor Nairobi i et ganske tettbygd strøk var det 5-6 bavianer som løp over veien rett foran meg! Ganske sprøtt! På de siste to dagene fra Nairobi til Arusha i Tanzania gjorde jeg unna 280 km. på svært varierende underlag. Det var alt fra nylagt asfalt, gammel hullete asfalt, grov asfalt, god grusvei og elendig grusvei med vanskebrett! Men det var lite klatring, så farta var godt over 20 km/t og flott var det! På et lite parti av veien, maks 1 km., klarte vi alle å sykle ut i tjære eller hva det er de bruker, før de legger asfalten. Hilde og jeg tok det pent da det var såpeglatt der, men noen klarte å velte, og så ikke pene ut! Det virket som om de var rulla i tjære, og det var bare fjæra som mangla! Gamlefar Rainer på 69 år fra Tyskland, falt av sykkelen og slo seg såpass at han måtte kjøre bil neste dag!

Hilde mener at kun de som har vært på toppen kan drikke Kilimanjaro!

Like før Arusha syklet vi rundt det store fjellet Mt. Meru på 4566 m.o.h., som stort sett har ligget innpakket i mørke skyer siden vi kom. Alle sammen har sett fram til å ankomme Arusha, da vi skal ha hele tre hviledager her. Byen er preget av turisme, og det er mange hoteller, reisebyråer, banker og vekslingskontorer, og man kan se en god del blekansikter! De fleste som er her skal på safari eller klatre til toppen av Kilimanjaro eller et annet fjell. Jeg føler ikke noe behov for slike opplevelser nå, og har heller tatt inn på det flotte hotellet Impala, som har svømmebasseng, og jeg skal kun slappe av og sove mye, handle nødvendige ting, klippe håret, få vasket klær og sykkel, kose meg med god mat og forsøke å gå opp i vekt, samt tilføre kroppen flytende stoffer da riktig veskebalansen er viktig! Sier det sjeldent til meg selv, men nå sa jeg det: Because I deserve it!

Vi andre får ty til en Serengeti!

Litt statistikk!

På flere måter kan jeg si at vi har kommet halvveis til Cape Town. Tirsdag 16. mars var dag 60 av 120 dager på min ferd mot syd. Vi har gjort unna 47 av totalt 96 etapper, og vi har kommet til det femte landet av totalt de 10 vi skal sykle gjennom! Men vi har ikke syklet halvparten av distansen til Cape Town enda. Med 38 mil til er vi halvveis, med totalt 5900 km. i beina, hvis man har syklet alt!

Jeg har syklet 44 av de 47 etappene og gjort unna 5184 km. på 252 ½ time på sykkelsetet, som gir en gjennomsnittsfart på 20,5 km/t. Nå håper jeg at vi har passert de verste strøkene med dårlige veier i Afrika med Etiopia og nordlige Kenya, så jeg regner med at farten vil øke på den siste halvdelen. Jeg har i gjennomsnitt syklet 117 km. pr. dag i Afrika, men etappene vil bli noe lengre da veiforholdene vil bedre seg. I snitt har jeg sittet på sykkelsetet i 5 timer 42 minutter hver dag det er sykling på programmet! For det meste har det vært fint vær og sol det meste av tiden gjennom Afrika. Siden Kairo har jeg i snitt målt 41 C° i sola, og det er der vi er på sykkelen! Enkelte dager har det vært ubehagelig varmt, med over 50 C°, og da er det ikke så gøy å sykle!

Heisan! Fort gjort å havne i bushen, når man ikke følger med på svingene!

Mens Egypt og Sudan var svært flate land å sykle i, ble det mye mer klatring i Etiopia og Kenya. Til nå har jeg klatret opp 27 500 meter, og heldigvis syklet nedover det samme! Min flotte sykkelcomputer regner også ut hvor mange kalorier jeg forbrenner hver dag. Fra Kairo har jeg forbrent totalt 158000 kalorier, som blir ca. 3600 kalorier hver dag på sykkelen. Men døgnet består som kjent av 24 timer, og jeg forbrenner også kalorier på de 18 timene i døgnet, jeg ikke sitter på sykkelen. Således er det ikke utenkelig at jeg forbrenner mer enn 5500 kalorier pr. dag! Joda, jeg har blitt slankere!